Wednesday, April 22, 2009

PPSMI


PPSMI atau Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilihat sebagai satu pendekatan baru untuk menaikkan taraf pendidikan Malaysia ke tahap antarabangsa.Soalnya sekarang adakah PPSMI berjaya dilaksanakan di semua sekolah?


aku sebagai guru melihat perkara ini ada baik dan buruknya...baiknya adalah penguasaan dalam Bahasa Inggeris dikatakan mampu memperoleh ilmu dalam bidang sains dan matematik dengan lebih baik. Tapi benarkah perkara itu?fikir-fikir kan..


apa yang aku lihat sekarang,ada sesetengah sekolah tidak mampu melaksanakan PPSMI ini. malah yang lebih teruk pelajar-pelajar kadangkala dilihat lebih lemah dari biasa.sbgai guru,perkara begini dilihat agak menyedihkan.bukan pelajar tersebut tidak faham atau tidak pandai tapi disebabkan bahasa mereka terus jadi tidak faham.kalau pelajar kelas hujung ada kalanyadibiarkan saja.kenapa jadi macam ini?


tapi sebagai pendidik apa saja cabaran mendatang,kita harus tabah menghadapi dan bertanggungjawab mencurahkan segala ilmu yang ada bagi mendidik anak bangsa..oleh itu,aku mengharapkan agar aku mampu menghadapi segala yang bakal aku tempohi dalam profesion perguruan!GUDLUX untuk semua GURU =)


0 comments:

Post a Comment